8 miljoner till utveckling av Gällivares besöksnäring!

Nu startar arbetet med att utveckla Gällivares besöksnäring. Under de närmaste 2,5 åren kommer Visit Gellivare Lapland att få cirka 8 miljoner kr för affärs- och produktutveckling.
Det är en del av projektet ”Capacity Building in Swedish Lapland” som får stöd från EU:s strukturfond för Övre Norrland med 76 miljoner kr vilket ger en budget på 152 miljoner kr för utveckling av regionens besöksnäring.

Projektet innebär att Visit Gellivare får resurser att utveckla affärer, produkter och tjänster tillsammans med Gällivares företag inom besöksnäringen och branschnära företag. Det förarbete som gjorts inför projektet visar att Gällivare har potential att växa inom besöksnäringen och att företagen ser nya affärsmöjligheter. Projektet stöder befintliga företags tillväxt på internationell marknad, tillkomsten av nya företag och jobb i besöksnäringen.

– Det handlar om att utveckla både nya och gamla upplevelser för besökare i Gällivare och att tillsammans med företagen utveckla och kvalitetssäkra våra turistiska produkter så att de går att sälja på en internationell marknad, säger Andreas Hinzer, utvecklingschef på Gällivare kommun. – Gällivare kommun har också prioriterat projektet med en kraftfull medfinansiering, säger Andreas.

– Vi kommer att arbeta inom tre områden, säger Eva Olsson, VD på Visit Gellivare Lapland. –Inom destinationsutveckling kommer vi att arbeta för att stärka tillgängligheten, servicenivån och värdskapet hos våra företag . Ett annat område är affärs- och produktutveckling, där vi tillsammans med företagen ska öka konkurrenskraften hos företagen, ta fram nya och bättre produkter och stärka entreprenörskapet. Det tredje området är marknadsutveckling där vi genom Swedish Lapland ska marknadsföra regionen och våra produkter ute i världen, säger Eva Olsson.

– Det kommer att bli spännande år och mycket arbete, men vårt mål är att projektet ska bidra till att lyfta Gällivares besöksnäring. Vi har en stor potential som ännu inte nyttjas fullt ut och det finns många affärsmöjligheter för våra företag, säger Inger Junkka, ordförande i Visit Gellivare Lapland.

Fakta Destination Capacity Building in Swedish Lapland (DCB): Swedish Lapland Visitors Board är projektägare och samverkansparter är: Kiruna Lappland, Visit Gellivare Lapland, Destination Jokkmokk, Heart of Lapland, Boden Turism, Älvsbyns kommun, Destination Piteå, Visit Luleå, Arvidsjaurs kommun, Arjeplogs kommun, Sorsele kommun och Visit Skellefteå.

Projektet tar vid och vidareutvecklar insatser i tidigare genomförda projekt genom 11 huvudaktiviteter med 48 delaktiviteter fördelade inom tre verksamhetsområden: Destinationsutveckling, Affärs- och produktutveckling samt Marknadsutveckling som omfattar marknadsföring, kommunikation samt distribution.

Se även: swedishlaplandvisitorsboard.com

Producerad av: Favör Reklambyrå AB

Foto: Daniel Olausson/Media Tales

Text och bild är fri att användas av media. Texten kräver ingen byline, men vid användning av bildmaterial ska Daniel Olausson/Media Tales nämnas.
För högupplösta bilder kontakta daniel@mediatales.se.