Besöksnäringen i Gällivare ökar

Besöksnäringen inom destinationen Swedish Lapland fortsätter växa. I Gällivare ökar besöksnäringen med 9 procent. Den regionala besöksnäringen ökade med 6 procent till rekordomsättningen 6,1 miljarder under 2015. Därmed är näringen ett steg närmare målet om en fördubblad omsättning (8,2 miljarder) till år 2020.

- Idag är besöksnäringen en betydelsefull basnäring som bidrar till sysselsättning och stärker regionens synlighet och attraktionskraft. De senaste tio åren har besöksnäringen nästintill fördubblats. Det är skickliga turistföretagare som med utgångpunkt i vår unika arktiska natur och kultur skapar attraktiva reseanledningar till destinationen, säger Erica Mattsson, vd på Swedish Lapland Visitors Board i ett pressmeddelande.

- Vi satsar stort för att utveckla besöksnäringen i Gällivare, säger Eva Olsson, VD för Gellivare Lapland. Bland annat genom projektet Destination Capacity Building in Swedish Lapland och Visit Arctic Europé, genom att stötta entreprenörernas satsningar. Det kan vara utbildningar i digitala kanaler, produktutveckling, bokningssystem, produktblad och annat som man måste kunna. Detta börjar ge resultat. Vi har olika satsningar, till exempel en viktig satsning på vintersäsongen med tidig snö, med alla landslagen, skidtävlingar och andra spännande nya produkter som företagen plockar fram. Via Swedish Lapland jobbar vi med  säsongsförlängning och att anpassa produkter som svarar mot köpstarka målgrupper på nya marknader, fortsätter Eva.

- Flera av våra stora boendeanläggningar som Scandic, Quality Hotell Lapland, Dundret/Björnfällan, Stora Sjöfallet, Hotell Dundret i centrum och STF Saltoluokta Fjällstation har renoverat, höjt standarden och utökat sin kapacitet. Gällivare Camping har utökat stugor och  Dundret har utökat med ett stort antal husvagnsplatser, berättar Eva.

- Våra aktivitetspärmar ute bland hotellen där gästerna kan se alla bokningsbara aktiviteter under sommaren har gett ett lyckat resultat i försäljning. Vi har haft gäster som stannat extra nätter för att dom sett utbudet i Gällivare. Gällivare ökar gästnätterna under samtliga månader under 2015 – allt mellan en ökning på + 4 % till + 34 %. Det visar att våra boendeanläggningar lyckats med en hållbar utveckling av beläggningen året runt, avslutar Eva Olsson, VD för Gellivare Lappland.

De totala skatteintäkterna från besöksnäringen landar på 540 miljoner under 2015 i Swedish Lapland. Det är en ökning med 15 procent från 2010. Förutom att intäkterna från besöksnäringen stannar på orten möjliggör besöksnäringen en levande landsbygd och högre servicegrad för lokalbefolkningen. Drygt 3700 personer är sysselsatta i besöksnäringen vilket är en ökning med 90 % sedan år 2000.

Läs mer i Swedish Lapland Visitors Boards pressmeddelande här