Under förra säsongen var campen placerad i Abborrträsk nära Gällivare. ©sapminature

En plats bland 21 i världen

I somras publicerade National Geographic en artikel på sin webbsida som har miljontals besökare över hela världen. Texten handlade om en plats i Gällivare - Sápmi Nature Camp som drivs av Lennart Pittja, en man som över 20 år arbetat med samisk besöksnäring.

National Geographic listade 21 olika platser i världen som kan erbjuda sina besökare en naturnära och högkvalitativ upplevelse. Hållbara och spektakulära anläggningar som i samklang med det lokala samhället finns i orörd och vild natur. En av platserna som tidningen valde ut var Sápmi Nature Camp, en plats där samerna delar med sig av kunskap om det samiska livet och naturen i nordligaste Sverige.

Kommunbladet frågar turistentreprenören och medlemmen i samebyn Unna tjerusj, Lennart Pittja, hur det känns att få denna uppmärksamhet.

- Det är ju naturligtvis fantastiskt att bli uppmärksammad på det här sättet och en fin PR för ett litet företag i Gällivare, säger Lennart och fortsätter; det har inneburit ett ökat intresse, bland annat från researrangörer och media. Förhoppningsvis blir det fler bokningar i vinter tack vare detta.  

Under förra säsongen var campen placerad i Abborrträsk nära Gällivare och nu arbetar Lennart med en ny plats, som ska erbjuda både service och vacker natur utan att störa renskötseln i området.

Lennart Pittja

- Sápmi Nature Camp går att flytta och precis som renen, som söker sig till nya betesmarker kan campen flytta efter säsonger och årstider, avslutar Lennart Pittja, Sápmi Nature.

National Geographic speglar natur och miljö ur ett globalt perspektiv. Som tidskrift grundades NG 1888 och har kommit att bli en av världens mest kända publikationer, särskilt för sin fotojournalistik. Tidningen utges i 28 länder på 25 språk och finns sedan 2000 som svensk utgåva. Antalet besökare på webb och sociala medier räknas i dag i 10-tals miljoner.