Förväntansfulla resesäljare besökte Gällivare

DERTOUR, Tysklands näst största turoperatör har varit på besök i Gällivare. Och det var med glada miner man bland annat testade Dundrets backar, hejade på Tomten och fascinerades av gruvan i Aitik.

Resesäljarna hade ett späckat schema och försökte på några få dagar uppleva så mycket som möjligt. För flertalet av dem var det första gången man överhuvudtaget besökte Sverige och förväntningarna på vår norra landsända var självklart stora.

— Våra kunder lockas framförallt av naturen. Vildmarken, tystnaden och att få vara ensam och njuta av stillheten betyder mycket för stressade storstadsbor. Kan man dessutom kombinera det med häftiga upplevelser blir resmålet än mer intressant, säger Guido som till vardags bor strax utanför Dortmund. — Och det här är helt klart säljbart, säger han medan han letar fram rätt längd på skidorna.

DERTOUR Academy är ett event som innebär att resesäljare årligen besöker olika länder och resmål för att bli inspirerade och utbilda sig om vad destinationen har att erbjuda. I år är det Swedish Lapland som står som värd och till Gällivare kom 36 resesäljare från Tyskland och Österrike för att se vad kommunens entreprenörer har att erbjuda.

Anna Johansson, Marknadschef på Visit Gellivare Lapland.

— Vi är mycket glada över att få den här chansen. Vi vet att destinationer som fått besök av DERTOUR Academy oftast får ett uppsving av besökare. Och naturligtvis är det väl så att det är mycket lättare och mer inspirerande att sälja en resa till en plats man själv besökt, säger Anna Johansson, Marknadschef på Visit Gellivare Lapland.

Eventet som startade 1974 har årligen besökt resmål som exempelvis Toronto, Hawaii, Cannes, Las Vegas, Kuala Lumpur med flera. Och ser vi på statistiken så har visningsresorna oftast inneburit ökad försäljning av visade produkter. Levi i Finland som fick besök 1998 har haft en ökning med 45 %. Toronto i Kanada fick efter besöket 2008 en ökning av gästnätter med 32 %.

— Och vi är beredda, säger Anna. Vi vet att vi är goda värdar och att våra entreprenörer har bra produkter att erbjuda så till oss i Gällivare är alla varmt välkomna.

Läs mer om vad Gällivare har att erbjuda på www.gellivarelapland.se

Foto: Daniel Olausson