Matlagets VD Anki Haglund.

Med smak för mångfald och kvalitet – Matlaget i Gällivare AB

Matlaget storsatsar på ekologiska råvaror med en målsättning på 40 procent under 2018. Dessutom har de vidareutvecklat en av sina leverantörers produktsortiment i sin strävan att använda råvaror utan tillsatser. Med 30 anställda och en omsättning på 32 miljoner kronor, bedriver Matlaget i Gällivare AB en högeffektiv verksamhet där förträfflig logistikkoordinering och höga hygienkrav står i fokus.

- Problem är till för att lösas. Som när vi skapade en egen produkt hos leverantören Guldfågeln för att få det vi önskade, men som inte fanns att köpa: färsk strimlad kyckling utan tillsatser. Att vi sedan indirekt ökade Guldfågelns kapacitet med 70 procent är en annan femma, säger Matlagets VD Anki Haglund.

Råvarorna väljer Anki Haglund ut tillsammans med kostchef Lena Sandberg. Råvaror som de sedan själva noggrant selekterar och testar innan de används i produktionen. Det är en balansgång att hitta rätt, men med tålamod och engagemang har de kommit långt.

- Man måste ha ett driv. Vi har till exempel avskaffat glutamat och gör istället egna kryddblandningar. Det ska vara så naturligt som möjligt, säger Anki.

I snitt lagar man 3500 portioner per dygn och hanterar 2000 kilo livsmedel dagligen. Leveranser går ut varje dag, och man lagar maten direkt utifrån de beställningar som kommer in varje morgon. Beställarna består bland annat av äldreomsorg och boenden, skolor, förskolor och landsting.

Att kvalitet är en av hörnstenarna i Matlagets fundament är tydligt. Man upphandlar gärna ekologiskt och närproducerat i största möjligaste mån, och har som mål för 2017 att andelen ekologiska produkter ska uppgå till 25 procent. För 2018 satsar man på att öka inköpen av ekologiska råvaror till 40 procent, som också är i linje med nationell målsättning.

- På grund av att vi saknade en utbildning inom restaurang och storhushåll på orten, tog vi kontakt med Gastronomihögskolan i Göteborg och startade upp en distansutbildning så att vi kunde fortbilda vår personal. De vidareutvecklar sedan kompetensen internt i personalgruppen, och allt utan att ens behöva lämna Gällivare, berättar Anki.

Mångfald är en annan av Matlagets hörnstenar.

-  Vårt arbetslag består av tio olika nationaliteter och på personalens egna initiativ serverar vi då och då bufféer med smaker från världens alla hörn, i vår restaurang Kristallen, säger Anki och fortsätter:

- Det är viktigt att alla känner sig delaktiga, för vi gör ju det här tillsammans. Allas åsikter är lika mycket värda.

Matlagets verksamhet bedrivs utan vinstintresse.

- Ett av målen är att alltid ge kunden lite mer än vad hen förväntar sig, poängterar Anki.

I minutiöst planerade lokaler på cirka 800 kvadratmeter, med högmodern industriutrustning, utvecklar man konstant processer och moment för att resultatet ska nå nya höjder.

Läs mer på Matlagets hemsida