Ola Stöckel, platschef ABB Malmfälten, och Emmeli Haglund, säljare ABB Gällivare, ser positivt på satsningen och fördelarna med att vara nära sina kunder.

Teknikjätten satsar i Gällivare

Nu har ABB öppnat sitt nya kontor i Gällivare och inom de närmaste åren räknar man med att vara dubbelt så många anställda.
— Det känns viktigt att satsa på en så stark marknad som Malmfälten, säger Ola Stöckel, platschef Gällivare och Kiruna.

Nålsticksskyddet hanteras med en hand vilket minimerar risken för oönskande stick.Idag arbetar tio personer på ABB i Gällivare, men ambitionen är att de ska vara 20 anställda om några år. Med kunder som både LKAB och Boliden krävs det bra och snabb service på plats. Och något som ABB prioriterar är närheten till sina kunder.

— Här satsar främst Boliden och LKAB och vi har förstås tagit rygg på dem som är våra stora kunder. Det är inget att sticka under stolen med att det är de som drar när vi pratar om tillväxt och möjligheter framåt. Vårt mål är en Gruvindustri 2.0, säger Roland Nordin, chef för Serviceverksamheten ABB Norrland.

Nyligen tecknade ABB ett nytt långtidskontrakt med Boliden vilket delvis är bakgrunden till varför man nu har möjlighet att utöka verksamheten och öppna det 600 kvadratmeter stora kontoret i Gällivare. Under invigningsdagen hölls en ”ABB-dag” där bland annat en paneldebatt med temat Gällivare 2025 hölls för ett hundratal i publiken. På plats fanns även representanter från Bolidens Aitikgruva, ABB och Gällivare kommun.

— Men en ny ”Gruvindustri 2.0” kräver också ett nytt ”Gällivare 2.0”. En modern symbios där ett modernt samhälle utgör en attraktiv bas. Vi måste våga tänka mer gränslöst  och visionärt, det gäller inte bara industrin utan också alla som är ansvariga för den framtida samhällsutvecklingen i Gällivare. Vi måste också öka trycket på att det byggs, säger Andreas Hinzer, utvecklingschef Gällivare kommun.

ABB-dagen avslutades på kvällen med ett hundratal inbjudna till mingel och tilltugg vid invigningen av kontoret i före detta energigymnasiets lokaler på Vuoskojärviområdet.

Producerad av: Favör Reklambyrå AB

Foto: Daniel Olausson/ Media Tales

Text och bild är fri att användas av media. Texten kräver ingen byline, men vid användning av bildmaterial ska Daniel Olausson/Media Tales nämnas. För högupplösta bilder kontakta daniel@mediatales.se.