Gällivare, händelsernas centrum

Media från Sverige, Frankrike, Tyskland, Holland, Estland, Japan, Hongkong och USA bevakade Tomtarnas Vinterspel detta år.
— Förra året var det mer svenska journalister men vi hade fler utländska i år, säger Mathias Svalenström, Visit Gellivare Lapland.

ABC News, USA, ska göra inslag om både vinnaren och själva vinterspelen men funderade även på att skicka upp en egen amerikansk tomte till Gällivare. Det tyska Mens Health Magazine har också varit i kontakt med arrangörerna och den vinnande tomten, för att skriva ett reportage om hur en tomte håller sig i form för att vinna Tomtarnas Vinterspel. Några exempel på den mediala- och publika succén av årets upplaga.

— Vi har tagit ett steg i utvecklingen, och vi kommer att fortsätta utveckla evenemanget. Det här var vårt andra år som arrangörer och vi har redan fått mycket positiv feedback från både tomtar och media, även från flera av dem som har följt detta innan, säger Mathias Svalenström.

Tomtarnas Vinterspel har sin början i det tidiga 90-talet då Gällivarebon Sivert "Dundertomten" Svensson bestämde sig för att ta de redan existerande tomtelekarna och göra något större utav dem. 2003 bestämde han sig för att dela med sig av det roliga och låta vanligt folk få se vad de höll på med. Sivert flyttade tomtelekarna upp till torget i Gällivare där det första Tomtarnas Vinterspel hade sin premiär.

 

 

 

IN Gellivare och Inflyttningsservice invigt!

Nina Eriksson, Företagsbolaget, och omkring 50 nyinflyttade  Gällivarebor minglade tillsammans under invigningen.Fredagen den 16 november invigdes IN Gellivare i samband med en fest dit alla nyinflyttade Gällivarebor sedan två år tillbaka var inbjudna.

— Det är jättekul att så många kom på vår invigningsfest. Vi hade gäster inflyttade från bland annat Polen, Göteborg, Kongo Kinshasa, Österrike, Örnsköldsvik, Karlstad och Kiruna. Sammanlagt 50 personer var med och firade invigningen, berättar Maria Sätterqvist, projektledare för IN Gellivare och Inflyttningsservice.

Ulf Hansson, Gällivare kommun, var på plats som representant för kommunen, och han är mycket positiv till att det finns en inflyttningsservice.

— Vi vet att Gällivare inom de närmaste 10 - 15 åren kommer att behöva cirka 3500 nya medarbetare. Det innebär att vi måste stå oss väl i konkurrensen om arbetskraft med bland annat bra bostäder, attraktiv miljö, handel, fritid, skolor och kultur. Vi måste även vara ute och marknadsföra oss och kunna ta hand om de som väljer Gällivare så att de blir kvar och berättar för sina vänner från andra orter hur bra och välkomnande Gällivare är, säger Ulf Hansson, Utvecklingschef Gällivare Kommun.

Företagarnas Företagsbolaget i Gällivare AB är huvudman för projektet IN Gellivare - Inflyttningsservice.

 

 

 

Ett äpple om dagen ...

Undersökningar visar att Gällivareborna generellt äter mest frukt och grönt i hela Norrbotten.

— Vi som butik har den högsta andelen av frukt och grönt i förhållande till vår övriga försäljning av ICA butikerna i norr. Det kan givetvis bero på att vi är dåliga på att exempelvis sälja godis men om jag skall vara ärlig så känns det som att Gällivareborna har fått upp ögonen för hur gott och nyttigt det är att äta frukt, säger Stefan Ovrell, Butikschef, ICA Kvantum i Gällivare.

Vikten av att varor i handeln exponeras på ett rätt och lockande sätt är vida känt sedan länge och något som handlare ofta prioriterar.

— Min egen filosofi är att allt som vi säljer skall jag kunna bjuda min mormor på, alltså det allra bästa. Det handlar om att alltid försöka inspirera kunden med roliga exponeringar, smakprover av frukter med mera. En succé har varit att dela och skiva meloner under sommaren vilket gör att det blir enkelt för kunden att köpa med sig, säger Stefan Ovrell.

ICA Kvantum i Gällivare blev i konkurrens med 120 andra ICA Kvantumbutiker årets vinnare av företagets interna tävling "Årets frukt- och gröntavdelning".

Foto: Daniel Olausson/Media Tales