Världscupen banar väg för Gällivare

14 000 besökare och 65 miljoner tv-tittare gjorde världscupen till en succé och framtiden ser fortsatt ljus ut för arrangemang i Gällivare.
- Vi har en lång och fin tradition av skidåkning och det är ett stort plus för oss, säger Tommy Niva, VD Sport Event Gällivare Lapland.

24-25 november fylldes Gällivare av glada skidentusiaster, tävlande och funktionärer, men innan det är dags för nästa världscup om fyra år kommer fler tävlingar att anordnas.

— Vi arrangerar bland annat Dundret Runt och det är ett stort evenemang. Vi siktar på att det ska bli Sveriges näst största skidtävling efter Vasaloppet. Hösten 2013 planerar vi även att starta upp en ny skidtävling som kommer att anordnas varje år, säger Tommy Niva.

Även om han är nöjd med årets världscup har han några önskemål inför 2016.

— Jag vill gärna se över infrastrukturen på Hellnerstadion med till exempel fler byggnader. Det behövs även fler boendemöjligheter för tävlande och media, men också för de gäster som kommer på besök.

En viktig del av världscupen är alla sponsorer som gör tävlingen möjlig. Kurt Kalla är service- och platschef på Metso, som är ett av de företag som har valt att sponsra skidtävlingen.

— Det är ett stort och viktigt evenemang. Vi har valt att vara med för att bland annat visa att vi är en attraktiv arbetsgivare. Vi har träffat kunder och även haft aktiviteter för personalen. Det har varit en lyckad kombination.

Även Boliden sponsrade världscupen och de ser det som ett sätt att stärka varumärket.

— Det är ett bra evenemang att synas under, både lokalt, nationellt och internationellt och det stärker vårt varumärke. Det är positivt att exponeras i ett evenemang av världsklass och som anställda känner vi oss stolta av att vara med. Det är något speciellt med att synas med texten "New Boliden" på till exempel Charlotte Kallas nummerlapp, säger Mats Pettersson, Personal- och Kommunikationsdirektör vid Boliden gruvor.

I samband med världscupen anordnade traditionsenligt Expandum AB tillsammans med World Cup Gällivare Lapland en Näringslivsdag och VIP-middag på fredagen för alla medverkande sponsorer.

— Världscupsarrangemanget är en mycket bra arena för att stärka nätverken mellan företagen såväl regionalt som nationellt. Den fantastiska respons vi redan fått på årets Näringslivsdag och middag visar att vår satsning är helt rätt och något vi kommer att fortsätta att engagera oss i, säger Kjell-Åke Johansson, VD Expandum AB.

Utvecklingschef Ulf Hansson var mycket nöjd med helgen.

— Det var en trevlig form att träffas under och det var roligt att både LKAB och Boliden gav sin syn på näringslivet, framtiden och de fortsatta investeringarna. Det är konstant tryck efter nya etableringar och vi behöver fler industrier och företag.

Foto: Daniel Olausson/Media Tales