- Det är viktigt att vi trivs tillsammans, levererar service och har roligt ihop. Hur vi ser ut eller var vi kommer ifrån spelar ingen roll, säger Carina Backman som äger Alla tiders café.

Alla tiders mångfald

Alla tiders café i Gällivare har vunnit priset som mars månads mångfaldsföretag och är samtidigt det första av ortens företag som nu  tilldelats priset.
– Jag blev jätteförvånad, och glad förstås. Det är alltid kul att bli uppmärksammad, säger Carina Backman.

Face of Gällivare delar ut priset och motiveringen lyder; ”Alla tiders café är en central samlingsplats i vårt samhälle. Ett av kommunens ansikten utåt. Tack vare Carinas öppenhet i frågan om etnicitet och kulturell bakgrund har flera av våra nya medborgare fått arbete och det är bra för Gällivare!”

– När jag anställer går jag mycket på första känslan, hur jag upplever personen. Jag lägger också stor vikt på en bra ”team-känsla” och att man är ”service-minded”. Vi välkomnar mångfald bland våra gäster, och givetvis också bland våra anställda, säger Carina Backman.

Varje månad ska ett företag i Gällivare väljas till månadens mångfaldsföretag.

– Mångfald är ett brett begrepp och något som är svårt att mäta. Det handlar inte bara om ålder, kön, etnicitet, religion, funktion och sexuell läggning utan är betydligt bredare än så, säger Mia Edin, projektledare Face of Gällivare.

Face of Gällivare är en samhällsprocess som startade i september 2013. Målsättningen är att öka trivseln hos medborgarna inom Gällivare kommun genom att arbeta utifrån fyra värdegrundsord: trygghet, gemenskap, medmänsklighet och alla människors lika värde. Det kan gälla kulturella skillnader, uppväxt, erfarenheter och intresseområden.

– Ja, egentligen allt det som gör oss lika eller olika. Att en verksamhet, på allvar arbetar med mångfaldsperspektiv, betyder att densamma har förstått värdet i människors olikheter och faran med dess motsats, säger Mia Edin.

Initiativet till Face of Gällivare kommer från Gällivare kommun, LKAB, Norrbottens Läns Landsting och Boliden vilka tillsammans med Sparbanken Nord och Företagsbolaget finansierar processen. Idén till arbetsprocessen kommer från de som arbetar med Face of Gällivare.

Producerad av: Favör Reklambyrå AB

Foto: Daniel Olausson/Media Tales

Text och bild är fri att användas av media. Texten kräver ingen byline, men vid användning av bildmaterial ska Daniel Olausson/Media Tales nämnas. För högupplösta bilder kontaktadaniel@mediatales.se.