Andreas Cederlund, Brand & Product communication manager på Fjällräven delar med sig av sina insikter och kunskaper från en ”syskonbransch” om potentialen i event- och marknadskommunikation.

Gällivare värd för besöknäringens akademi

Under två dagar har Gällivare varit värd för besöknäringens branschträff, Academy of Swedish Lapland, med 150 deltagare på plats för att mötas och inspireras.
– Vi kan sammanfatta det med lyckade dagar, nya kontakter och beröm för vårt värdskap, säger Eva Olsson, vd Visit Gellivare Lapland.

Det har varit två dagar med nätverkande, ny kunskap, intressanta föreläsningar och inspiration för aktörer, samarbetspartners och branschfolk inom besöksnäringen. En av föreläsarna och inspiratörerna under dagarna var Kristin Nilsson, naturumföreståndare Laponiatjuottjudus.

– Naturum Laponia i Stuor Muorkke, Stora Sjöfallet, är en byggnad med poetisk attraktionskraft som fungerar som en port ut till hela världsarvet Laponia. Här berättar vi hela vår historia, vad Laponia är och varför det här området är ett världsarv.

Under första dagen av träffen fick deltagarna en presentation av förstudien som gjorts inför kommande nattågstrafik till Swedish Lapland, en unik samverkan för ökat resande med nattåget.

– I en ny modell för samverkan jobbar den regionala besöksnäringen, SJ Norrlandståg och Trafikverket tillsammans i en marknadsgrupp för att stärka resandet med nattågen med hjälp av insatser som åtgärdsprogram och marknadskampanjer, berättar Håkan Jacobsson och Eva Furmark vid Trafikverket.

Som värdar från Gällivares och besöksnäringens sida stod Visit Gellivare Lapland, VGL, och passande nog hölls branschträffen på nyöppnade Quality Hotel & Resort Lapland. På plats fanns givetvis vd för VGL, Eva Olsson.

– Vi är mycket stolta över att få ha varit delaktiga under dessa dagar och att Gällivare samtidigt fick chansen att visa upp sitt nya, fina hotell, säger hon.

Vid middagen och festligheter under första kvällen delades Award of Swedish Lapland ut till Ice Music, Aurora Sky Station och Peter Aasa.

Producerad av: Favör Reklambyrå AB

Foto: Daniel Olausson/Media Tales

Text och bild är fri att användas av media. Texten kräver ingen byline, men vid användning av bildmaterial ska Daniel Olausson/Media Tales nämnas.
För högupplösta bilder kontakta daniel@mediatales.se.