Tomas Martinsson tror på AB Scandiheat och att framtidens samhälle kommer att behöva miljövänlig energi.

Pensionär och egenföretagare

När han fyllde 65 år för två år sedan fanns inte en tanke på att gå i pension utan Tomas Martinsson startade istället AB Scandiheat med inriktning på försäljning och service av värme- och kylanläggningar.

— Jag har arbetat som möbelsnickare, försäkringsrådgivare och tekniker inom värme och kyla.

Innan han startade AB Scandiheat träffade han Lena Åman på EntreprenörCentrum för rådgivning kring affärsplanen innan ansökan om Starta Eget bidrag. Det fortsatta arbetet med att bygga upp företaget har han gjort med hjälp av egen erfarenhet plus att han gillar utmaningar. Tomas Martinsson ser bara möjligheter och tycker att fler pensionärer borde starta eget företag.

— Den erfarenhet man skaffat sig genom åren bör man i det flesta fall kunna använda till något utvecklande för framtiden. Faran när man går i pension är att slå sig till ro, hälsan kräver någon form av fysisk och mental aktivitet. Genom alla mina dagliga möten med andra utvecklas jag som medmänniska och det är guld värt.
Förutom AB Scandiheat har Tomas fler affärsidéer som bland annat har inriktning på upplevelseturism med aktiviteter i fjällvärlden.

— Jag bor i Tjautjas och vi har en otroligt fin natur och bra fiskevatten som man skulle kunna ta vara på turistiskt. När tiden är inne och jag har gjort mitt i AB Scandiheat vill jag gärna lämna över till någon yngre förmåga som kan driva det vidare. Jag vill först att företaget ska vara väl förankrat med ett bra rykte och att den som tar över direkt kan ta ut en marknadsmässig lön.

Tomas Martinsson tror på AB Scandiheat och att framtidens samhälle kommer att behöva miljövänlig energi och kompetens på området.

— Folk kommer att behöva spara energi och det kan vi hjälpa till med. Jag har inga planer på att bli en passiv pensionär när jag lämnat över företaget. Om hälsan står mig bi tänker jag fortsätta att dra mitt strå till stacken. Jag har idéer om ett företag inom kommunikationsområdet som jag också anser är framtiden.

Producerad av: Favör Reklambyrå

Foto: Daniel Olausson/Mediatales