Glada kocken
-servar med ett leende

För ett år sedan startade Olof Lehrman sitt företag Glada Kocken. Affärsidén är god mat och bra service. Det låter som ett tydligt och enkelt mål, men för att lyckas krävs en hel del hårt arbete, mycket planerande, god framförhållning och ett gott humör förstås.

Det är full rulle i Repisvaara fritidsby när jag träffar Olof Lehrman och hans gäng mellan lunchen och eftermiddagens julbord. Det är inte så mycket snack, alla vet vad de ska göra och stämningen kan bäst beskrivas som ett organiserat kaos. Olof själv rullar köttbullarna till kvällens julbord, för hand.

Med god kunskap i bagaget

– Just nu är det ungefär så som jag tänkte mej jobbet innan jag startade eget, säger Olof. Men för det mesta är det mycket mer pappersarbete, planering och telefonsamtal än vad jag trodde.

Olof har varit lärare på Välkommaskolans hotell- och restauranglinjen under sju år innan han startade eget. Det var dags att göra något nytt och han såg sin nisch i en restaurang som erbjuder god service och det lilla extra även till sina lunchgäster.
– Vi har bra restauranger i Gällivare, men det var inte många som satsade på luncherna. Idag har trenden vänt och fler ser behovet.

Jobbar gärna lokalt

Att jobba åt sej själv ger en stor tillfredställelse, tycker Olof. Glada Kocken sysselsätter närmare tre personer på heltid. Periodvis något fler och vissa dagar färre. Catering, restaurang och konferens/festvåning ingår i konceptet och det känns tillräckligt för tillfället. Lusten att växa finns, även om Olof idag är rätt nöjd med det senaste årets utveckling. Men Olof samarbetar gärna med andra företag i Gällivare.
– Eftersom vi inte har något boende är många av våra kunder privatpersoner och företag i närområdet. Inte minst idag när det är tuffare tider har vi sett att förfrågningarna från lokala företag ökar, man reser inte lika mycket nu. Men vi erbjuder gärna aktiviteter och boende i samarbete med andra Gällivareföretag.

God start bäddar för framgång

Genom Idéum Focusera fick Olof någon att bolla sina idéer med innan han drog igång. Han fick också möjligheter till starta-eget bidrag från Arbetsförmedlingen, något som betytt oerhört mycket.

– Det är viktigt att ha en tydlig och bra affärsidé innan man startar eget företag. Det krävs också stor drivkraft och att man tror stenhårt på sin idé. Inte minst viktigt är det att ha en bra ekonomisk plan. Har man det tror jag man kommit långt och förutsättningarna för att lyckas ökar, säger Olof.

Och namnet då? Hur kommer det sig att det blev ”Glada Kocken”? Jo, när Olof tidigare jobbade extra som kock på Dundret tittade en städerska upp när han kom in genom dörren och utbrast:
– Titta, nu kommer den glada kocken! Då bestämde jag mej för att behålla det namnet även som egen företagare, berättar Olof innan han sätter in köttbullarna i ugnen.

Producerad av [imega] promotion


Olof Lehrman, Glada Kocken, trivs bäst i köket, matlagning är hans passion och levebröd.

Foto: Pia Nyberg Nilsson, imega promotion.