YouTube – filmen fick fart på försäljningen

I drygt två år har Anders Josefsson tillverkat och sålt sin takräv. Försäljningen har rullat på men inte riktigt tagit fart. Inte förrän förra våren då han lade ut en film på YouTube och Blocket, då började telefonen gå varm. På kort tid hade försäljningen nästan fyrdubblats och nu står den snillrika produkten för nästan 40 procent av företagets verksamhet.

Det hela började med att Anders Josefsson för drygt två år sedan beslöt sig för att starta företaget Nilivaara Plåt & Svets. Målet var att kunna försörja sig och samtidigt bo kvar i byn. Plåt och svetsuppdrag i kombination med arbete i den egna skogen var tänkt att fylla arbetsdagarna. Via Ideum Focusera fick Anders hjälp med att starta företaget och att upprätta en affärsplan.

Gammal innovation
En dag strax efter att företaget startats kom en man från grannbyn till Anders med en gammal version av en takräv, en produkt som på ett snillrikt sätt underlättar arbetet med att skotta snö från tak. Mannen frågade om det var möjligt att tillverka en ny likadan. Anders åtog sig uppdraget och gjorde sin egen variant av verktyget.
– Jag blev intresserad av idén och beslöt mig för att tillverka ytterligare fyra stycken. Dessa lyckades jag sälja på en gång. Samtidigt började jag att närmare undersöka omständigheterna kring produkten och upptäckte att det var en gammal svensk uppfinning, berättar Anders.

Patentet gällde inte längre
När Anders undersökt mer kring patentet för taksläden, visade det sig att patentet fallit på grund av att företaget som innehaft det gått i konkurs.
– Då beslöt jag mig för att försöka satsa och tillverkade 100 takslädar. Jag köpte in material och gjorde i princip allt själv. Försäljningen började rulla på men tog inte riktigt fart, fortsätter Anders.

Mamma blev telefonist
– Förra våren gjorde vi en film som visar hur taksläden fungerar i praktiken. Jag la ut filmen på YouTube och Blocket och då började telefonen ringa. Det ringde hela tiden, hela dagarna och jag hann inte jobba med tillverkningen. Därför blev morsan tvungen att hjälpa till. Hon skötte telefonen och tog upp beställningar så jag kunde jobba i verkstan. På kort tid sålde vi 370 stycken, berättar Anders.

Positiv framtid
Taksläden har blivit ett bra komplement till den övriga verksamheten i företaget. Idag börjar den närma sig 40 procent av företagets omsättning. Och Anders hoppas på en fortsatt positiv utveckling.
– Under barmarkstiden har jag gott om jobb i skogen. Samtidigt är det då jag har som mest med plåt och svetsuppdrag. Bland annat har jag tillverkat produkter till både Fiskeriverket och Turistföreningen. Därför passar det perfekt med taksläden som jag tror kommer sälja bra även i vinter. Telefonen har redan börjat ringa, avslutar Anders Josefsson.

Producerad av [imega] promotion


Filmen på YouTube och Blocket fyrdubblade försäljningen av den finurliga Takräven för Anders Josefsson, Nilivaara Plåt & Svets

Foto: Kurt Kalla, imega promotion